2009-03-21

Bilkörning

Dessvärre tycker jag att det finns en del att säga om bilkörning och hypotyreos. Att ha blivit diagnosticerad med hypotyreos är i sig visserligen ingen orsak till att låta bli att köra bil, men om man känner av allvarliga symtom - t.ex. för att man ännu inte är diagnosticerad - bör man överväga att lämna ratten till någon annan, exempelvis av följande skäl.

  • Det allra vanligaste symtomet är trötthet. Att somna till bakom ratten är det tyvärr inte helt ovanligt att förare gör.

  • Många lider av nackproblem som kan leda till att det är svårt att vrida på huvudet tillräckligt och ha tillräcklig uppsikt i backspegeln respektive kunna se i döda vinkeln.

  • Man kan få problem att manövrera pedalerna, speciellt om man kör långt på rak väg. Kanske kan det leda till längre bromssträcka.

  • Händerna och fingrarna kan stelna till och leda till att man tappar greppet om ratten, vilket kan vara förödande om man hastigt behöver väja för någonting på vägen.

  • Det kan vara svårt att hålla koncentrationen uppe under längre stunder. Svårt också att registrera och sortera bland många intryck samtidigt, t.ex. en fotgängare på övergångsstället samtidigt som någon bil närmar sig för fort bakifrån.

  • Närminnet kan trilskas. Det kan exempelvis göra det svårt att komma ihåg en bil som precis är på väg att köra om en.

  • Synproblem, kanske dock mest måttliga, är vanliga vid underfunktion. Däremot kan ögonen kanske bli trötta och kliande.

  • Man kan ha problem med humöret, vilket kan leda till omdömeslösa beslut.

  • Om man är väldigt sjuk är risken för akuta hjärtproblem och även risken för myxödem koma (medvetslöshet till följd av för lite sköldkörtelhormon) mycket trafikfarligt.

Som bilförare är man ansvarig för att bedöma om man själv är i skick att framföra fordonet.

2 kommentarer:

  1. Tack för den här texten! Jag gav upp mitt försök att ta körkort av precis de anledningar som du listat ovan. Kort sagt: Jag kände mig farlig i trafiken och ville inte riskera min eller andras säkerhet. Det var ett svårt beslut, något som jag haft svårt att acceptera. Det ligger mycket prestige i att ha körkort och att kunna köra bil. Men jag tror fler skulle behöva se kritiskt på sin förmåga som bilförare.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Själv har jag kört mycket bil (inklusive taxi en kortare tid), men jag märkte en tydlig formsvacka som förare när mina sköldkörtelvärden var som sämst. Nu (efter ett par år) känns det bra att köra igen. Hälsar Eva.

    SvaraRadera