2010-05-03

Självmedicinering en följd av bristande behandling

Den brittiska patientsajten Thyroid Patient Advocacy UK har publicerat ett inlägg av Dr Barry Durrant-Peatifield (som har skrivit den intressanta, men delvis kontroversiella, boken Your Thyroid and how to keep it healthy).

Dr Durrant-Peatfields inlägg handlar om självmedicinering och tar tydligt ställning för att det är en nödvändig konskevens av underbehandlade tillstånd av sköldkörtelhormon- och kortisolbrist inom den skolmedicinska vården (min formulering).

Du kan läsa Dr Durrant-Peatfields inlägg (på engelska), om du klickar här.

Jag känner igen resonemanget från Sverige. Med mina ögon är det olyckligt att:
  1. Läkare och patienter pratar förbi varandra. Exempel från verkligheten vid kronisk hypotyreos, som pågått länge - odiagnosticerad:
    • Läkaren: här får du 100 mcg Levaxin, så blir du frisk
    • Patienten: jag måste ha naturligt sköldkörtelhormon, så blir jag frisk
    • Jag (som amatör): man behöver trappa upp långsamt oavsett om det är "syntetiskt" eller "naturligt". Och känna till att problem kan bero på kortisolbrist.
  2. Att det finns för lite valfrihet i behandlingen, för de som vill (läkare i samråd med patienten) och är pålästa nog för att välja
  3. Att det forskats för lite beträffande kortisolbrist (lindrigare än Addisons sjukdom) kopplat till hypotyreos och den bästa behandlingen för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar