2011-01-07

En del mår bättre av att ta Levaxinet på kvällen

Bland patienter diskuteras det av och till om det kan vara bättre att ta Levaxinet på kvällen. En del sover bättre då, exempelvis. Medan andra sover sämre. Kanske har det med om man ligger i över- eller underkant i dosering, har jag tänkt.

Nu har det publicerats en studie, som har utrett frågan under åren 2007-2008. De kommer fram till att det hos en del patienter verkar vara en fördel att ta Levaxinet (eller Euthyrox eller annan sort som bara innehåller T4) innan man går och lägger sig. Läs mer här (på engelska). I texten står det inget om dosmängden, men jag antar att man har tagit hänsyn till den.

Forskarna bekräftar slutsatsen att oavsett tid på dagen, så är det viktigt att ta dosen med tom mage.

1 kommentar:

  1. Äter Euthyrox. Har bytt till att ta tabletten på kvällen eftersom jag 1-1,5 tim efter intag får en klump i halsen som varar i 6-7 tim. Nu sover jag över det obehaget. (Min mamma äter Levaxin o har länge varit "tjock i halsen" men ingen har satt detta i samband med medicinen. Men det blev ju uppenbart när jag råkade ut för detta när jag började äta medicin)

    SvaraRadera