2011-07-09

Kanske värt att behandla fler inför graviditet

Ikväll har jag läst en artikel i Clinical Thyroidology som handlar om eventuell koppling mellan förhöjda sköldkörtelantikroppar (t.ex. TPO-ak) och missfall - även hos kvinnor med normala sköldkörtelhormonvärden (t.ex. TSH och T4 fritt). Det kanske finns en sådan koppling, om jag förstår artikeln rätt.

Läkaren Jorge H. Mestman, MD, skriver i en kommentar:
"Considering the higher risk for miscarriages in euthyroid women with thyroid autoimmunity and the potential benefits of levothyroxine therapy, could 50 or 75 µg daily of levothyroxine be harmful to a healthy young woman?"
I texten refereras även till att kvinnor som har TSH-värden över 2,5 tidigt i graviditeten bör behandla  med sköldkörtelhormon för att undvika risken för fosterskador. Detta rekommenderas i "Endocrine Society Guidelines".

Jag undrar därför: hur många som vill bli gravida känner till detta? Inte många.

Hur vanligt är det att kvinnor som fått ett missfall får sina sköldkörtelvärden kontrollerade? Det vet jag inte. Men hur många av dessa får sköldkörtelhormonbehandling baserad endast på förhöjda antikroppsvärden? Noll, skulle jag gissa (2011).

När jag träffar barnmorskor brukar jag fråga hur vanligt det är att man skickar en nygravid till TSH-provtagning (via läkare). Sällan, är svaret.

Här finns det mycket kunskapsspridning ogjord.

2 kommentarer:

  1. Wigren Annelie2011-09-08 23:01

    Vill berätta om mödravården PrimaLiv på Danderyds sjukhus. Fantastiskt duktiga vad gäller hypotyreos. Höll ordentlig koll på mina värden under graviditeten och då speciellt i början.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tipset! Hoppas att många läser detta. 

    Min egen erfarenhet är att mödravården inte så lätt upptäcker odiagnosticerad hypotyreos, men det håller förhoppningsvis på att bli bättre.

    SvaraRadera