2011-12-02

Fiskolja kan vara en bra idé när man äter Levaxin

Läste en artikel om att Omega 3 kan vara i vissa sammanhang. Och där, i en bisats, står det:

"Också när det gäller de autoimmuna sjukdomarna tycker Jan Palmblad att det finns tillräckligt med vetenskapliga bevis för att säga att fiskoljan har effekt.
– Men effekterna är små, tillägger han."

Jag kanske bara inte sett det tidigare, men det här är första gången jag läser en professor beskriva detta. Jan Palmblad är dessutom professor emeritus i medicin vid Karolinska institutet, Huddinge.


Min slutsats är att vi som äter Levaxin (eller andra sköldkörtelhormontillskott) för att vi har en autoimmun sjukdom (t.ex. den typen av hypotyreos) kan ha nytta - åtminstone på marginalen - av Omega 3-tillskott.

2 kommentarer:

  1. Kristina Backlund2013-01-24 22:24

    Hej! Tack för en bra blogg!
    Vi fick barn för 4.5 år sedan och jag har mått dåligt sedan dess.
    För ett år sedan sökte jag hjälp inom privatvården (maken har en fin försäkring gnm jobbet) eftersom min husläkare beter sig oproffsigt, varpå jag har tappat förtroendet för henne (Dahlin på Riddarg).
    Symptomen inkl bl.a. Extrem trötthet, viktökning: 8kg på två år, ingen sexlust, ojämn avföring, ångest, humörsvängningar, torra ögon. Jag undrade om jag kanske hade glutenallergi el fått ngn parasit (vilket jag haft två ggr och det kan ge flertalet samma symptom). Denna kvinnliga läkare i sina bästa år hittade inget fel på mig förutom att mitt blodvärde var 117, dvs under rek. Vet inte om hon tog T4/T3 prov, men har begärt att få kopia av journalen så jag kommer att veta.
    Gick till min gynekolog på Sophiahemmet som ställde noll frågor och gav mig recept för PMS problemen; Zoloft.
    Under sommaren utvecklar jag perioral dermatit och en fläck psoriasis. I oktober mår jag ännu sämre och bestämmer mig för att dels se en dermatolog och en ny allmänläkare (båda gnm privatförsäkringen). Den senare tar ALLA prover och finner att min hormonproducerande sköldkörtel behöver hjälp utifrån. Samtidigt konstaterar dermatologen att hudproblemen är som jag tid skev. Hon säger att det enda som hjälper mot perioral dermatit är 12 v antibiotika. I övrigt frågar hon inga frågor. Jag nämner den låga hormonbalansen, utan intresse fr henne.
    Jag tar ogärna antibiotika varpå jag började googla och hamnade på bl.a. Dr Frank Lipman hemsida (rek varmt), och fick vatten på min kvarn om att allt måste hänga ihop men hur? Köpte omega tre olja och en annan olja som går under namnet Formula ST722 undecylenic acid, tillv av Thorne Research. Inom två veckor var 50% av hudsjukdomen borta och psoriasis helt borta! Att allmänläkaren missat att sertralin och Levaxin inte fungerar ihop gjorde att jag inte kunde starta Levaxinet förrens en mån därefter (suck, man ska verkligen kolla allt själv som patient!).
    Idag dvs 8v in i beh m Levaxin är humöret 50% bättre, orken likaså. Hudproblemen bortblåsta. Nu ska jag gå till ögonläkaren och kolla om ögonen är fuktiga som dom ska.... Undrar hur länge jag varit dålig egentligen... Har ju haft karpaltunnelsyndrom innan jag bröt båda handlederna 2011. Vikten står still så då undrar jag om högre dos ära att rek, eller är det helt enkelt för tidigt att säga idag?
    Bästa hälsningar,
    Stina

    SvaraRadera
  2. Hej Stina, 

    Ursäkta långsamt svar. Tack för ditt mycket välskrivna och träffande inlägg. Tyvärr tror jag att många känner igen sig.

    Vad bra att du har hittat sköldkörtelhormonbristen och har kommit igång med behandlingen. 

    Normalt sett, brukar man kontrollera värden 6-8 veckor (eller något mer sällan) efter senaste dosökningen och se om man ska fortsätta öka dosen. Det är viktigt att inte endast få in värdena (TSH, fritt T4 och fritt T3) i sina referensintervall utan även att söka efter sitt optimala värde. Sedan brukar instruktionen vara att kontrollera årligen.

    Många av oss långvariga hypotyreospatienter kan vittna om att det är när TSH ligger nära den undre referensintervallgränsen som den mest optimala dosen är uppnådd.

    Du, som också verkar vetgirig, kan ha nytta av att läsa läkarinstruktionerna på sajten viss.nu (flikar Endokrina organ, Hypotyreos).

    Hälsar Eva (bloggansvarig)

    P.S. Mina uttorkade hälar blev också mycket bättre efter en tid på Levaxin. D.S.

    SvaraRadera