2010-03-19

Ensamhet och högt blodtryck kan bero på hypotyreos

När jag läser om studier där orsakssambanden är otydliga men slutsatser om risker ändå dras, så blir jag bekymrad. Idag finns det minst en tidningsartikel som beskriver en studie där man enligt tidningen har kommit fram till att ensamhet på sikt kan öka risken för högt blodtryck.

Istället skulle man kunna se det så här: en obehandlad kronisk mild hypotyreos leder vanligtvis till att orken för socialt umgänge minskar och det kan på sikt leda till ensamhet. Samtidigt kanske man har lite för lågt blodtryck. Med tiden, när sköldkörtelhormonbristen börjar bli mer uttalad, blir blodtrycket istället ofta förhöjt.
 
Mitt önskan är därför att forskningsstudier skulle kontrollera om personerna som ingår i studien lider av (mild eller uttalad) sköldkörtelhormonbrist innan man uttalar eller antyder orsakssamband mellan diffusa symtom, samband som kanske inte finns.

I tillägg till det skulle jag vilja be alla läkare att utesluta sköldkörtelproblem hos dem som har förhöjt blodtryck. Om en hypotyreospatient har förhöjt blodtryck till följd av sköldkörtelhormonbristen, så ger sköldkörtelproverna utslag och sköldkörtelhormonbehandlingen bidrar till att sänka blodtrycket.

Ett tips till den som lider av ensamhet är att det kan vara bra att gå till läkare och få hjälp med att bedöma om det kanske finns något kroppsligt problem som kan behandlas. Och, slutligen, om man är anhörig kan man förslagsvis försöka hjälpa till med att komma iväg till läkare.

1 kommentar:

  1. Kan verkligen bekräfta att självvald isolering är ett hypotyreossymptom. Jag gick undermedicinerad under 20 år och det är inte bara orken som tryter. Från att ha varit mycket social och älskat att träffa människor, blev jag först helt ointresserad för att till slut få panikångest av att behöva träffa folk, tom mina arbetskamrater jag mötte dagligen. Under denna period gick mitt blodtryck från mycket lågt till skyhögt, till att bli normalt med naturligt sköldkörtelhormon.

    SvaraRadera