2010-10-06

Radiojod som skapar hypotyreos är bättre än andra hypertyreosbehandlingar

Som jag tolkar en nyligen publicerad brittisk studie verkar det vara långsiktigt bättre för patienter med fullt utvecklad hypertyreos (överfunktion i sköldkörteln) att bli behandlade med så pass mycket radiojod att sköldkörtelfunktionen helt slås ut (och sedan äta sköldkörtelhormon), jämfört med att behandlas med en mängd (dos/-er) radiojod som fortfarande låter sköldkörtelfunktionen vara igång. Det verkar även vara bättre med den större mängden radiojod än med behandling som dämpar sköldkörtelns funktion (tillfälligt), om man ser till dödlighetsfaktorn på sikt.

Läs gärna studien (som är på engelska) här: http://www.endocrinetoday.com/view.aspx?rid=70416

Skriv gärna kommentar nedan eller e-post till mig om du skulle tycka att jag har uppfattat studien fel eller har synpunkter på hur jag uttryckt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar