2011-05-28

Hypotyreospatienter kan behöva motion på recept

Hittade ett debattinlägg i DN, där landstingspolitiker i Stockholm och Friskis & Svettis Stockholm gör ett gemensamt uttalande om att det vore bra för samhället om antalet utskrivna "motion på recept" (FaR) ökade. Det är jättebra.

Jag går själv regelbundet på Friskis & Svettis sedan många år tillbaka, tack vare att två medmänniskor lockade med mig dit för länge sedan. Där ser jag både ledare och motionärer som lyckosamt motverkar effekten av sköldkörtelproblem med träning (och medicinering).  Men jag har också daglig kontakt med många behandlande sköldkörtelpatienter och de med misstänkt hypotyreos, som skulle behöva få hjälp att komma iväg till lugna och behagliga träningsformer. Där tror jag att en ökad mängd träning på recept verkligen skulle göra stor nytta.

När man som hypotyreospatient behöver sköldkörtelhormontillskott (Levaxin), så är det inget man kan slarva med. Även om man motionerar. Men motion gör att behandlande hypotyreospatienter kan må bättre. Det viktiga då är att inte ta i för hårt.

Personliga amatörtips till den som vill komma igång:

När man väl börjar, kan det vara bra att se de första tio gångerna som en investering för livet, så att man inte ger upp vid eventuell träningsvärk. Mitt bästa tips är att vara envis med att komma iväg. Det elfte motionstillfället (inom sex veckor) ska vara riktigt behagligt - bortsett från ev. krämpor som man inte rår på med motion.

För den som tycker att ett jympabaspass verkar för jobbigt, vill jag tipsa om några andra träningsformer:

1. Styrketräning - bra för nacke, axlar, knän, hållning m.m.
2. Jympa senior (det är tillåtet att vara yngre)
3. Ryggjympa
4. Yoga
5. Öppna dörrar (för funktionshindrade).

Friskis & Svettis alla träningsformer.
Träningshjälpen.
Fysisk aktivitet på recept.

De som t.ex. stannar kvar lite efter passen, går på annonserade aktiviteter eller är aktiva på nätforumet verkar ha väldigt trevligt med andra motionärer. Själv tänker jag att det ska jag göra "sedan". Men jympa går jag på "nu".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar