2011-09-04

Addison vanligare vid Hashimoto än vid giftstruma

Om man har en autoimmun sjukdom finns det större risk att man får en till, jämfört med risken hos en person som inte har någon autoimmun sjukdom. Det vet läkarna sedan tidigare. Nu har ett forskarlag jämfört även hur vanligt det är hos dem med autoimmun hypotyreos jämfört med dem med autoimmun hypertyreos. Här är min förenklade sammanfattning av slutsatserna i artikeln:

  • Addisons sjukdom (kortisolbristsjukdom) och diabetesrelaterade problem (betacellsautoimmunitet och Diabetes typ 1) finns oftare hos hypotyreospatienter.
  • Vad gäller glutenintoleras och andra tarmrelaterade autoimmuna sjukdomar var de lika vanliga hos de med hypo- som hypertyreos, utom hos de som har både hypotyreos och Addison - hos dem var de vanligare. 

I en kommentar till artikeln skriver Jerome M. Hershman, MD, att det kanske vore befogat med ökade kontroller av Addisons sjukdom hos hypotyreospatienter som inte blir återställda på enbart levotyroxin (t.ex. Levaxin, min kommentar) jämfört med det man hittills trott.

Jag vet inte hur det förhåller sig eftersom jag inte är läkare, men jag kan konstatera att det finns många hypotyreospatienter som gissar att de har sämre kortisolproduktion än vad de upplever att läkarna vill kartlägga och behandla för närvarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar